Friday, June 30, 2017

Persengketaan Keluarga Siri 1

Kisah persengketaan keluarga ini diceritakan seorang sahabat. Kisah ini dipersembahkan kepada dunia bukan untuk membuka pekung dalam keluarganya, tetapi sebagai peringatan, iktibar dan yang buruk dijadikan sempadan. Pesan sahabat, sekiranya persengketaan ini berterusan seabad lagi, ketahuilah ceritanya ada di sini, ketahuilah bukan kami yang memulakan dan memutuskan tali silaturrahim yang sudah lama terikat kukuh. Beliau juga memberikan persoalan "Adakah benar tindakan mereka memutuskan silaturrahim? Apakah kebaikan yang mereka dapat dengan melakukan sedemikian? Kebahagiaan, kegembiraan, ketenangan, kekayaan dan ganjaran pahala berlipat ganda? Sebagai seorang yang waras dan berpegang kepada ajaran Islam, adakah tindakan memutuskan silaturrahim itu suatu tindakan yang betul dan berlandaskan Islam? Apatah lagi memutuskan hubungan dengan ibu bapa saudara dan atok darah daging sendiri!!!" Sidang pembaca sekalian, anda pasti masih waras dan boleh menjawab persoalan ini dengan mudah. Namun, tidak semudah itu bagi keluarga sahabat saya ini.

Persengketaan ini melibatkan ahli keluarga yang dahulunya akrab tetapi kini terpecah kepada dua; abangnya dan dua orang anaknya adalah sekutu, dan sekutu lain adalah sahabat saya, kakaknya dan adiknya yang membela kedua ibu bapa mereka.

Di mata sahabat saya, persengketaan keluarganya bermula setelah beliau sedar kesalahan abangnya kepada ibunya yang sering menjadi sebutan ibunya berkali-kali. Walaupun kesalahan abang itu telah pun berlalu lebih kurang 25-30 tahun yang lalu, namun ia sering menjadi sebutan ibunya. Setiap kali beliau pulang ke kampung, kesalahan itulah yang sering ibunya luahkan. Menyedari hal ini dan demi kasih sayangnya terhadap abangnya, beliau menceritakan hal ini kepada kakaknya yang lebih tua daripada abangnya dan meminta kakaknya untuk menasihati abangnya yang begitu rapat dengannya. Beliau lebih senang kalau kakaknya yang menasihati abangnya kerana kakaknya adalah anak yang sulung. Sayang seribu kali sayang, abangnya berubah ke arah yang lebih memeranjatkan.

Di mata adiknya, persengketaan keluarganya bermula apabila adiknya berani melawan abangnya. Jika tidak mengetahui cerita ini, sudah tentu orang akan menyangka adiknya yang kurang ajar kerana mengherdik dan meninggi suara kepada seorang abang yang lebih tua daripadanya. Cukuplah saya ringkaskan kisah adiknya yang begitu menyedihkan sejak belajar di IPT. Hidup adiknya seringkali diganggu oleh tohmahan dan fitnah abangnya sendiri. Sepanjang tempoh adiknya diganggu abangnya, sahabat saya dan kakaknya tidak berbuat apa-apa kerana tidak mengetahui cerita sebenar. Adiknya pula menyendiri ketika itu. Alangkah sedihnya sahabat saya dan kakaknya apabila baru kini mengetahui cerita sebenar adik mereka yang seringkali ditohmah abangnya sendiri sehingga gagal menghabiskan diploma pertamanya. Alhamdulillah, adiknya masih kuat dan menyambung diploma di IPT yang lain dalam bidang yang berbeza sehingga tamat dengan baik (CGPA 3.0 lebih).

Di mata kakaknya pula, persengketaan ini bermula selepas kakaknya tidak lagi menyokong kata-kata abangnya, malah menyokong adik dan menasihati abangnya supaya memohon ampun kepada dua ibu bapa mereka selagi berpeluang. Sayang seribu kali sayang, abangnya semakin menjadi-jadi. Abangnya  mula mengungkit perkara-perkara silam dan menokok tambah cerita yang menjadikan dirinya, kakaknya dan adiknya yang bersalah semata-mata serta mempengaruhi keuda-dua anaknya agar memulaukan sekutu sahabat saya dan ibu bapanya. Masya Allah, terkejut saya mendengar luahan sahabat ini. Sanggup seorang anak lelaki menghasut anak-anak sendiri untuk memusuhi adik-beradik dan ibu bapa darah daging mereka sendiri?!!!

Daripada ketiga-tiga pandangan mereka, persengketaan ini bermula pada masa yang serentak. Dirinya dipersalahkan kerana gagal dalam perniagaan saham yang membuatkan abangnya kerugian beratus-ratus ribu. Bagi sahabat saya, banyak faktor yang menyebabkan kegagalan dalam perniagaan sahamnya termasuk abangnya sendiri. Saya akan kongsikan nasihat kawan saya berkenaan saham ini nanti. Sahabat saya tidak dapat menggantikan duit tersebut kerana dia juga bukan golongan yang senang. Kerana masalah yang menimpa dirinya sebelum ini, dia mengalami masalah kewangan. Oleh itu, beliau mencari jalan untuk menambahbaik hidupnya dan keluarganya. Siapa sangka, Allah belum mengkehendakinya untuk meraih rezeki yang lebih. Beliau redha kerana baginya apa yang berlaku dalam hidupnya adalah ujian dan kifarah Allah swt.

Menurut sahabat saya, abangnya dulu mempunyai perniagaan dan kewangan yang mantap dan stabil. Namun kini, perniagaannya sudah jatuh merudum. Oleh kerana abangnya juga mengalami masalah kewangan, kereta yang digunakan oleh anak abangnya (asalnya kereta ini dibelikan untuk kegunaan ayahnya) harus dibayar setiap bulan oleh sahabat saya yang sememangnya mempunyai masalah kewangan. Dua buah kereta yang harus ditanggungnya setiap bulan menjadikan bayaran bulanan menjadi tertunggak kerana kesempitan kewangan. Apabila mendapat peluang pinjaman peribadi, beliau membayar ansuran kereta-kereta tersebut, sehingga akhirnya sebuah kereta berjaya dilangsaikan. Kereta yang dipakai anak abangnya itu masih lagi terdapat tunggakan yang menyebabkannya terpaksa meminjam daripada kakaknya dan malangnya tidak berjaya untuk selesaikannya sehingga tertunggak selama lima bulan apabila suaminya kurang mendapat ‘job’ sepanjang tempoh musim hujan. Beliau bercadang untuk membincangkan hal tersebut kepada abang dan kakaknya ketika pulang ke kampung semasa majlis perkahwinan anak lelaki abangnya. Sayangnya, lain pula yang berlaku membantutkan hajatnya untuk berbincang hal tersebut.

Kakaknya telah memberitahu bahawa abangnya mula mengungkit dan menyalahkannya dalam hal kerugian perniagaan saham dan membuat tohmahan yang dirinya sengaja ingin menjatuhkan abangnya. Astaghfirulah al-azim…mengucap panjang saya mendengar cerita sahabat ini… Sepanjang mengenalinya, beliau bukanlah seorang yang didakwa sebegitu, malah sering bekerjasama dengan rakan-rakan untuk menaikkan KPI masing-masing bersama-sama. Hairan saya,  bagaimana seorang abang yang begitu rapat sejak kecil boleh mengatakan sedemikian sedangkan dia lebih mengenali sahabat saya  berpuluh-puluh tahun lamanya?!!! Yang lebih mengejutkan lagi, abangnya telah membuka cerita-cerita hidupnya yang ditimpa malang kepada suami anak saudaranya yang baru berkahwin dan baru berjumpa buat pertama kalinya.

Sahabat saya memberitahu, kisah-kisah malang itu sebenarnya berpunca daripada abangnya, tetapi disebabkan kewarasan dan iman yang ada di dada, beliau langsung tidak menyalahkan abangnya dan terus berbaik dengan abangnya seperti biasa,  malah menganggap perkara itu sebagai ujian dan kifarah Allah swt kepadanya. Saya bertanya, kenapa abang penyebabnya? Beliau memberitahu kepada saya, kalau tidak kerana abangnya yang menentang keras keinginannya untuk berkahwin pada tahun 2007 dan menghasut seluruh ahli keluarga untuk menentang, sudah pasti semua ini tidak berlaku. Jika dia dapat menunaikan impiannya ketika itu, pasti dia tidak akan bertemu dengan si ‘malaun’ itu dan tidak akan ditipu yang menyebabkannya kerugian beratus ribu ringgit dan seterusnya mengalami kesempitan hidup yang mendorongnya untuk berhutang lagi bagi menyelesaikan masalah yang sedia ada. Saya bertanya lagi, kenapa menyalahkan abang pula? Dia jawab ringkas, “Saya tak pernah salahkan abang, saya redha dengan ujian Allah, tapi bila abang saya mula menuduh saya, saya juga boleh menuduh dia atas apa yang berlaku kepada saya. Ia adilkan?”


Mendengarkan tuduhan yang dilemparkan kepada sahabat saya ini, beliau terus membantutkan hasratnya untuk berbincang berkenaan bayaran kereta yang tertunggak sehingga kereta tersebut akhirnya ditarik.

Nantikan kisah ini selanjutnya dalam entry saya yang akan datang. Insya Allah. Semoga keluarga kita dilindungi daripada persengketaan yang berterusan. Semoga akhirat kita mendapat pengampunan daripadaNya yang Maha Berkuasa lagi Maha Pengampun. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger